Rozciąganie przed i po treningu pływackim-jak bardzo istotny element??

Data publikacji: 2016-01-11

Rozciąganie przed i po treningu pływackim-jak bardzo istotny element??

Rozciąganie przed i po  treningu pływackim- jak bardzo istotny element ??

Ćwiczenia rozciągające są zasadniczą częścią doskonalenia technik pływackich bowiem zwiększają zakres ruchu w stawach, mają olbrzymie znaczenie w zapobieganiu kontuzjom jak i działają na ogólną sprawność ruchową i poprawę wydolności sportowców.

Możemy wyróżnić dwa rodzaje rozciągania: dynamiczne i statyczne.

Pierwszy rodzaj rozciągania zalecany jest tu przed rozpoczęciem treningu.

Celem rozciągania dynamicznego jest przygotowanie większych grup mięśniowych do intensywniejszej pracy podczas zajęć. Do dynamicznych ćwiczeń możemy zaliczyć np. krążenia ramion, bioder, całego tułowia, skrętoskłony, przysiady, pajacyki.

Jednak bardzo częstym problemem dla sportowców, jak i amatorów jest rozciąganie tuż po zakończonym treningu. Nagminnie ten element treningu jest pomijany. Dla wielu osób jest to proces nudny, żmudny i na dodatek wymaga poświęcenia więcej niż 1 minuty naszego cennego czasu, a przecież tak bardzo się spieszymy.

Efekt? Przykurcze, kontuzje, zesztywnienia, bóle, urazy , które w późniejszym czasie mogą uniemożliwiające nawet dalsze treningi.

Ale to właśnie w tym momencie, tuż po zakończonym treningu jest idealna okazja do zadbania o swoją sprawność ruchową, a w szczególności o te mięśnie, które przede wszystkim były najmocniej zaangażowane podczas ćwiczeń. Dlatego też, po treningu należy rozciągać się wykorzystując statyczne metody rozciągania. Jest to bezpieczna metoda rozciągania mięśni, która polega na stopniowym rozciąganiu mięśni do momentu ich maksymalnego oporu. Następnie zatrzymujemy ruch na kilka sekund i powracamy do pozycji wyjściowej. Dzięki temu działamy tonizująco na napięcie mięśniowe i polepszenie się przepływu krwi . Podczas wykonywania ćwiczeń statycznych powinniśmy  pamiętać aby ruch rozciągający był równomierny i płynny. Nie należy się śpieszyć bowiem zbyt gwałtowny ruch może skutkować naderwaniem mięśnia.

Dodatkowo fajnym urozmaiceniem są ćwiczenia rozciągające z wykorzystaniem taśm elastycznych, które pozwalają solidnie porozciągać całe nasze ciało.

 

Jak rozciąganie po treningu wpływa korzystnie na nasze ciało?

- poprawia koordynację ruchową i zwiększa zakres ruchu

- sprzyja regeneracji mięśni

- polepsza ukrwienie mięśni, dzięki czemu szybciej dociera do nich tlen i substancje odżywcze

- zmniejsza napięcie mięśniowe

- zwiększa elastyczność mięśni

- rozwija świadomość własnego ciała

 

Paulina Kreft

 

 


Komentarze